MIINA SILLANPÄÄN SEURA

Miina Sillanpään Seuran tarkoituksena on jatkaa ja kehittää Miina Sillanpään yhteiskunnallista toimintaa muun muassa tuomalla esiin tämän päivän palvelutyön yhteiskunnallista merkitystä Suomessa. Seura tavoitteena on edistää Miina Sillanpään ajamia asioita ja arvoja, kuten yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo, naisten ja lasten asema, vanhusten asema, köyhyys ja huono-osaisuus, palvelutyön yhteiskunnallinen merkitys sekä nuorten perheiden ja kotitalouksien asema.

Miina Sillanpää

Miina Sillanpää oli aikansa suuri kansalaisvaikuttaja, jonka työn jälki näkyy vielä nykyisinkin monilla yhteiskunnan osa-alueilla. Poliittisen uransa ohella Miina Sillanpäällä oli myös lukuisia vapaaehtoisia toimia ja tehtäviä, koska hän tarttui moniin yhteiskunnallisiin epäkohtiin ja erityisesti yhteiskunnan vähäosaisten aseman parantamiseen. Hän toimi aktiivisesti palvelijattarien oikeuksien ja työolojen parantamiseksi, otti kantaa työssäkäyvien naisten asemaan ja perheoloihin, perusti ensikoteja yksinhuoltajaäideille ja heidän lapsilleen sekä kiinnitti huomiota vanhusten asemaan yhteiskunnassa.

Monilla aloilla Miinan aloittama toiminta jatkuu edelleen ja useat hyvinvointialan yhteisöt ja järjestöt kantavat edelleen Miina Sillanpään perintöä.

"Ystävä rakas, tahdotko olla mukana rakentamassa tulevaisuuden ihanneyhteiskuntaa?" Kysyi Miina Sillanpää.

Miina Sillanpään Seuran toiminta

Miina Sillanpään liputuspäivä 1.10.

Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivä 1.10. on vuonna 2023 ensimmäistä kertaa kalentereissa merkittynä vakituisena liputuspäivänä. Samana päivänä juhlitaan myös Järjestöjen päivää.

Miina Sillanpää
-tunnustus

Miina Sillanpää Seura myöntää Miina Sillanpää -tunnustuksen yhteisölle, henkilölle tai teolle, yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta Miina Sillanpään hengessä.

Miina Sillanpään Seuran seminaarit

Miina Sillanpään Seura järjestää seminaareja kunnioittaakseen Miina Sillanpään yhteiskunnallista perintöä ja edistääkseen hänen ajamiaan asioita ja arvoja, kuten yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa.

Miina Sillanpää -dokumentti ja elämä

Katso Miina Sillanpää – Tahtoa, uskoa, uskallusta -lyhytdokumentti ja lue lisää Miina Sillanpään elämästä.

Miina Sillanpää vaikuttajana

Miina Sillanpää vaikutti yhteiskunnassamme kansanedustajana, ministerinä ja luottamustehtävissä monissa järjestöissä ja toimielimissä.

Miina Sillanpään juhlavuosi 2016

Miina Sillanpään syntymästä 4.6.1866 oli kulunut 150 vuotta vuonna 2016. Miina Sillanpään juhlavuotta vietettiin ja juhlittiin valtakunnallisesti monissa yhteyksissä. Tutustu myös tuotettuihin aineistoihin.

Medialle – materiaalia Miina Sillanpäästä

Median käyttöön materiaalia Miina Sillanpäästä sekä ladattavia painolaatuisia kuvia julkaisuihin.