Medialle

Miina Sillanpään (4.6.1866 – 3.4.1952) syntymästä on vuonna 2016 kulunut 150 vuotta. Vietimme juhlavuotta 2016 ensimmäisen naisministerin, maan pitkäaikaisimman naiskansanedustajan ja merkittävän kansalaisvaikuttajan kunniaksi. Juhlavuoden suojelijana on presidentti Tarja Halonen.

Miina Sillanpäästä löytyy kattavasti tietoa näiden verkkosivujen Elämä- ja Vaikuttaja pääsivuilta ja niiden alasivuilta. Kyseisten sivujen alalaidassa on nähtävillä runsaasti valokuvamateriaalia. Tässä koostettuna lyhyt esittely (pdf, 2-sivua) Miina Sillanpään elämästä.

Miina Sillanpää esite (pdf-tiedosto)

Ruotsinkielinen esite Miina Sillanpäästä (pdf)

Englanninkielinen esite Miina Sillanpäästä (pdf)

Miina Sillanpää -näyttely “Täytyy tahtoa, täytyy uskoa, täytyy uskaltaa”

Juhlavuoden kunniaksi tehtiin yhteistyössä Forssan museon kanssa Miina Sillanpää -näyttely. Näyttely on saanut myös Suomi 100 -tunnuksen ja sen toinen kopio on kiertänyt kesästä 2016 mm. Kanta-Hämeessä. Toinen kopio kiertää pääkaupunkiseudulla, mm. kirjastoissa. Lisää näyttelystä Ajankohtaista-sivulla.

Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen 1.10. liputuspäivä vakinaistetaan

Sisäministeriö ja Helsingin yliopiston almanakkatoimisto ovat 19.3.2021 tiedottaneet, että suomalaiseen kalenteriin merkitään vuodesta 2023 alkaen vakiintuneena liputuspäivänä “Miina Sillanpään päivä, kansalaisvaikuttamisen päivä” 1.10. Samana päivänä vietetään myös Järjestöjen päivää. Lue Miina Sillanpään Seuran tiedote.

Miina Sillanpää 150-vuotisjuhlavuoden ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi liputettiin ensimmäisen kerran 1. lokakuuta 2016. Miina Sillanpään Seura haki liputukselle aktiivisesti vakiinnuttamista ja keräsi tukea esitykselle laajalti eri tahoilta. Lue lisätietoa juhlavuoden liputuksesta ja taustoista.

”Miina Sillanpää. Edelläkävijä” –kirja,
kirjoittajana professori Aura Korppi-Tommola, julkaistiin syyskuussa 2016 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantamana. Kirja on saanut myös Suomi 100 -tunnuksen ja on herättänyt laajalti kiinnostusta.

Miina Sillanpää. Edelläkävijä -mainos (pdf)

Lisätietoja Miina Sillanpäästä ja haastatteluvinkkejä voitte kysellä Miina Sillanpään Seuralta: miinasillanpaan.seura@gmail.com

Miina Sillanpää -lyhytdokumentti “Tahtoa, uskoa, uskallusta”

Miina Sillanpään elämästä julkaistiin juhlavuoden kunniaksi lyhytdokumentti (noin 9 min), tekijöinä Metropolia Ammattikorkeakoulun Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma. Copyright: Miina Sillanpään Seura.

Lyhytdokumentti on saatavilla myös englanniksi tekstitettynä. Linkki YouTuben kautta toistettavaan videoon tästä.

Ladattavia painolaatuisia valokuvia:

Käytettäessä kuvia on lähdetiedot mainittava. Työväenarkiston valokuvia voi tilata maksusta käyttöön osoitteesta: jani.kaunismaki@tyark.fi

Kuva 1

Miina Sillanpään nuoruuspotretti.

1.06 Mt

Kuva 2

Miina Sillanpään aikuispotretti.

870 Kt

Kuva 3

Miina Sillanpää.

956 Kt

Kuva 4

Miina Sillanpää.

931 Kt

Kuva 5

Miina Sillanpää kansanedustajana.

Kuva tilattavissa Työväenarkistosta maksusta osoitteesta: jani.kaunismaki@tyark.fi

Työväenarkisto

1.35 Mt

Kuva 6

Miina Sillanpää ministerinä.

2.8 Mt

Kuva 7

Tannerin hallitus matkalla presidentin luokse 1926.

Työväenarkisto

467 Kt

Kuva 8

Miina Sillanpää Elannon hallintoneuvoston puheenjohtajana 1945.

597 Kt

Kuva 9

Lepopirtti nykyasussaan.

1.16 Mt

Kuva 10

Talven iloja Lepopirtillä.

468 kt

Kuva 11

Heinänteossa Lepopirtillä.

563 Kt

Kuva 12

Terveellisiä vannakylpyjä Lepopirtillä.

416 Kt

Kuva 13

Helsingin Ensikodin peruskiven muuraus.

356 Kt

Kuva 14

Miina Sillanpään Säätiön perustama Wilhelmiina asumispalvelukeskus.

703 Kt

Kuva 15

Miina Sillanpään Soihtu-muistomerkki Helsingin Tokoinrannassa, suunnittelija kuvanveistäjä Aimo Tukiainen.

588 Kt