Aineistot

Miina Sillanpää -lyhytdokumentti “Tahtoa, uskoa, uskallusta”

Miina Sillanpään elämästä julkaistiin juhlavuoden kunniaksi lyhytdokumentti (noin 9 min), tekijöinä Metropolia Ammattikorkeakoulun Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma. Copyright: Miina Sillanpään Seura.

Lyhytdokumentti on saatavilla myös englanniksi tekstitettynä, katso YouTubessa esitettävä versio tästä.

Miina Sillanpää -näyttely “Täytyy tahtoa, täytyy uskoa, täytyy uskaltaa”

Miina Sillanpään 150-vuotisjuhlavuoden näyttely toteutettiin Miina Sillanpään Seuran ja Forssan museon yhteistyönä, ja se kiersi Kanta-Hämeen ja Pääkaupunkiseudun kirjastoja 2016–2017. Näyttely oli myös osa Suomi 100 -ohjelmaa. Näyttelyä ovat tukeneet: Miina Sillanpään Säätiö, Louna-Kirjastot, Helsingin kaupunginkirjasto, Tradeka, HOK-Elanto ja Kansan Sivistysrahasto.  Näyttely kiertää edelleen pääkaupunkiseudulla ja kiinnostuneet tahot voivat ottaa yhteyttä Seuraan.

Miina Sillanpää. Edelläkävijä -kirja

Professori Aura Korppi-Tommolan kirjoittama kirja Miina Sillanpäästä, hänen elämäntyöstään ja nyky-yhteiskunnan yhtymäkohdista julkaistiin 14.9.2016. Kirjan nimi, Edelläkävijä kuvaa hyvin Miina Sillanpäätä. Hän oli aktiivinen ja aikaansaapa monissa asioissa, jotka sittemmin ovat vakiintuneet osaksi yhteiskunnallista toimintaa.

Miina Sillanpää, Edelläkävijä -kirjan (kustantaja SKS) kirjoittaja professori Aura Korppi-Tommola on rajannut sen teemat neljään osa-alueeseen, jotka olivat keskeisiä Miina Sillanpään työssä: lastensuojelu ja ensikotitoiminta, palvelijattaret ja kotitaloustyö, naisten yhteistyö ja tasa-arvo sekä naisten ihmisoikeudet.  Teemat kuvaavat hyvin sitä, miten Miinan työn keskiössä olivat heikompiosaiset ja miten hän aina etsi yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta kaikille. Naisten yhteistyö taas kertoo siitä, miten Miina aina etsi yhteistyökumppaneita, sos.dem. naisista mutta myös eduskunnassa yli puoluerajojen.

Kirja tuo esiin myös kaksi puolta, jotka Miina Sillanpäästä puhuttaessa ovat jääneet hieman vähemmälle huomiolle: kansainvälisyys ja toisaalta pitkä ura Helsingin kaupunginvaltuustossa ja toimikunnissa. Kirjan juonteena kulkee myös Miina Sillanpään elämänvaiheet köyhästä lapsuudesta ja lapsityöläisen asemasta eduskuntaan ja aina ministeriksi saakka.

Esipuheen kirjaan on kirjoittanut professori Maria Lähteenmäki. Kirja liittyy paitsi Miina Sillanpään 150-vuotisjuhlintaan myös Suomi 100-juhlavuoteen. Se sai Suomi100 –tunnuksen ensimmäisenä kirjana.

Teos on ollut suosittu ja siitä on otettu jo useampi painos sekä teos on julkaistu myös e-kirjana.

YLE:n ja muiden tahojen tuottamat materiaalit

YLE on julkaissut tietopaketin ja Miina Sillanpää 3 minuutissa -videot sekä suomeksi että ruotsiksi YLE Oppimisen materiaaleina.

Tee testi! Kuinka Miina olet?

Testiin pääset tästä.

Miina Sillanpään elämästä selkokielellä

Miina Sillanpää – selkokielinen teksti Raili Mikkasen Suomalaisia suurnaisia -kirjasta on luettavissa oheisesta liitetiedostosta. Se kertoo Miina Sillanpään elämästä, taustasta ja saavutuksista lyhyesti ja helppolukuisesti. Copyright: Raili Mikkanen: Suomalaisia suurnaisia. Opike/KVL ry 2008.

Miina Sillanpää – Suomalaisia suurnaisia (pdf)

Miina Sillanpään yleisurhoollisuusmitali

Miina Sillanpään Seura haluaa kunnioittaa ja juhlistaa Miina Sillanpäätä ja hänen elämäntyötään myös yleisurhoollisuusmitalilla. Se on korutaiteilija Katariina Guthwertin suunnittelema yleisurhoollisuusmitali, jolla ilmaistaan kunnioitusta kuvan henkilöä kohtaa. Lue lisää mitalista ja tilausohjeet tästä: Miina Sillanpään yleisurhoollisuusmitali(pdf)

Kaikki Miinan arvoja ja elämäntyötä kunnioittavat voivat halutessaan tilata mitalin itsellensä ohjeiden mukaisesti.